ג'פרי לבובסקי, דובר ילידי

29 יולי, 2009 בשעה 07:40 | פורסם בפרגמטיקה, שיח | 8 תגובות

מטלה שהגשתי בקורס "מבוא לחקר השיח", של פרופסור רחל גיורא, החוג לבלשנות באוניברסיטת ת"א, בינואר 2008:

בשיעורים האחרונים נחשפנו לתיאוריה של דנש (עם שיפוריה של ריינהרט), על-פיה טקסט שהינו קוהרנטי (כלומר, נשמע נכון לדובר ילידי, בכל הנוגע לקשר שבין המשפטים שבו) צריך להיות גם קוהסיבי, כלומר לשמור על לכידות מבנית בין משפטי הטקסט, ולהפך. על-מנת ליצור טקסט קוהסיבי בן שני משפטים ניתן להשתמש באחת מן הדרכים הבאות:

  • שימור הנושא (התמה הטופיקלית: "על מה מדברים") (T1=T2)
  • הגדרת נושא חדש באמצעות הסיפא (רימה: "מה אומרים על הנושא") של המשפט שקדם לו (T2=R1)
  • הצגת תמה כוללת (Hypertheme, HT) ופירוט כל אחת מתת-התמות שלה (T1, T2 וכו')
  • באמצעות קַשָּׁר סמנטי מובהק ("למרות זאת", "באותו זמן" וכיו"ב)

ניתן לערער את התיאוריה משני כיווניה: האחד, להציג טקסט שעל אף שמירה על קוהסיביות אינו קוהרנטי; והשני, להציג טקסט קוהרנטי שאינו נזקק לקוהסיביות .

  • כדוגמה לטקסט שהינו קוהסיבי אך לא קוהרנטי, אציג את המונולוג הבא מתוך הסרט "ביג לבובסקי" (האחים כהן, 1998)[1]. וולטר, ותיק מלחמת ויאטנם, מספיד את חברו דוני שנפטר מהתקף לב.
             WALTER
Donny was a good bowler, and a good man.  He was... He was
one  of us.   He was  a  man who  loved the  outdoors, and
bowling, and as a surfer  explored the beaches of southern
California from Redondo to Calabassos.  And he was an avid
bowler.  And a good friend.  He died -- He died as so many
of  his  generation,  before  his  time.   In your  wisdom
[T1 you took] [R1 him], Lord.  [sem. connective As] [T2=T1 you
took]  [R2 so many bright flowering young men,  at  Khe San
and  Lan Doc and  Hill 364].  These  young men  gave their
lives. And Donny too.  Donny who. . . who loved bowling.

ואילו, על אף הקוהסיביות הברורה (T2=T1 + קַשר סמנטי מפורש), נאום זה אינו קוהרנטי. עובדה זו מתאמתת ע"י שיפוטו הציורי של הנוכח השני באירוע, ג'ף ליבובסקי ("The Dude"):

             DUDE
Goddamnit Walter!  You fucking asshole! (...) You make everything
a fucking  travesty!  (...) What about that  shit about  Vietnam!
(...)  What the fuck does Vietnam have to do with anything!  What
the fuck were you talking about?!
  • כדוגמה לטקסט שהינו קוהרנטי אך לא קוהסיבי, אצטט את שירו של אריק לביא, "שיר סתיו"[2]:

[T1 כל הנחלים] [R1 זורמים לים] / ו[T2 לי] כבר [R2 אין לאן ללכת] / [T3 אני] עכשיו [R3 מצב קיים] / ו[T4 את] – [R4 היסטוריה מתמשכת] / [T5 כל העצים] [R5 לבשו ירוק] / [T6 אני] [R6 לבשתי ג'ינס וכובע].

בכל אחד מצמדי השורות, הטקסט מובן וקוהרנטי על אף חוסר הקוהסיביות העקבי: T2 אינו T1 או R1, T4 אינו T3 או R3, T6 אינו T5 או R5 (למרבה האירוניה, דווקא החיבורים הפחות-קוהרנטיים הם קוהסיביים: T2=T3=T6). בנוסף, ברור כי באף צמד אין בין שורה 5 ל-6 אין קַשר סמנטי, וגם זה המופיע בין 1 ל-2 ובין 3 ל-4 אינו מובהק (ו' החיבור סתמית).

לסיכום – כפי שראינו משתי הדוגמאות לעיל, התיאוריה של דנש (עם שיפורי ריינהרט) לא יכולה לספק את תפיסת הקוהרנטיות כפי שבאה לידי ביטוי אצל דובר ילידי.


[1] את התסריט המלא ניתן למצוא ב- http://www.imsdb.com/scripts/Big-Lebowski,-The.html

[2] מילים: עמוס קינן. מתוך אתר http://www.shiron.net/

8 תגובות »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Well that's, like, just your opinion man.

    אם הדוד הבין למה וולטר התכוון בהספד אבל שאל אותו וואט דה פאק בתור אמצעי רטורי, זה עדיין נחשב לא קוהרנטי?

  2. אני חושב ש-
    What the fuck does Vietnam have to do with anything!
    היה ברור מספיק.

  3. 1. לדוגמה של ג’ף ליבובסקי (”The Dude”). הDude סתם מסומם – הכל מעוד קוהרנטי‬
    2. בשירה משתמשים בדימויים – אז כנראה שוריאצה מתאימה של הכללים תפעל למצבי שירה. אולי צריך לפתח אותה.

  4. אתה רציני? האם זה לא מובן מאליו שתאוריות בלשניות בכלל ופרגמטיקה בפרט לא חלות על שירה? לדעתי כל שיר שני שתבחר באקראי יפגין חוסר קוהסיביות לא פחות מ"שיר סתיו". זה נובע מהרבה סיבות: למשל שימוש בדימויים, השמטת קשרים (מאילוצי צליל, למשל), שאיפה לדחוס כמה שיותר משמעויות בכמה שפחות מילים.

    • לא, אני לא רציני.
      לכן נושא הפוסט הוא הדוגמה של ליבובסקי.

  5. פדיחה, אבל איך אמרה סבתא? העיקר הקוהביליות.

  6. […] טקסט שהוא לא קוהסיבי אבל קוהרנטי […]

  7. […] בניתוח שיח, כמו העבודה היפה של רחל גיורא הזכורה לטוב או של דניס קורזון. אבל נראה לי שגם בלי להכיר את הנעשה […]


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.

%d בלוגרים אהבו את זה: