חוק נפוליאון, ההיית או חלמתי חלום?

5 ינואר, 2010 בשעה 05:41 | פורסם בג'ון נאש, תחבורה | 12 תגובות

אני מנסה להיות זהיר, אבל עשר דקות של חיפוש בגוגל ללא תוצאות הולכים בימינו דרך ארוכה. אני חושב שמה שאני כותב עליו עכשיו עוד לא הוזכר באינטרנט. הראשון שמוכיח לי אחרת (בדקתי, זה גם לא מופיע ב"קרוב להפליא ורועש להחריד") נא לכתוב הערה נזעמת ובהולה.

אם כן, החוק ש(לפחות במשפחה שלי) מוכר כ"חוק נפוליאון" הוא פשוט ושימושי מאין כמוהו (ערך הויקיפדיה על מספור בתים לא מזכיר אותו בשם ומפספס את השימושיות שבו): כיוון עליית/ירידת מספרי בתים ברחוב ניתן לידיעה על-ידי הזוגיות. אם פניך מופנים לאחד מכיווני הרחוב, ומימינך בית ממספר זוגי, המספרים יעלו כשתתקדם. אם מימינך מספר אי-זוגי, המספרים יירדו כשתתקדם. זו התורה כולה, היא עזרה לי באינספור סיטואציות (למשל, כשהמרחק בין בתים הוא רב או כשרק מספר אחד של בית בולט דיו), ומאלפי הרחובות שעבורם בדקתי והשתמשתי בשיטה, רק שניים הפרו את הכלל: אחד בקריית-טבעון ואחד ביקנעם עילית. אז הזהרו משני היישובים האלה, אבל חוץ מהם הכלל תקף.

זה הכל, מוגש כשירות לציבור. אם מישהו יודע למה אני מכיר את הכלל כ"חוק נפוליאון" (הנחתי פשוט שזה מופיע בקודקס שלו איפשהו), או מוצא פירוט במקום אחר, או מי יודע – אולי קורא את הבלוג מהנדס עירוני או מישהו כזה – אשמח להרחיב את אופקיי.

12 תגובות »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. שמעתי שבשכונות הכרמל יש רחובות שזה הפוך בהן.

    השמועה אומרת שזה בגלל שהתושבים רצו לבלבל את הגרמנים, אם יפלשו. לא יודע אם זה נכון או אגדה אורבאנית.

  2. זועום זועום. בוהול בוהול.
    http://www.room404.net/?p=11508
    (טוב, אז לא לגמרי)

    אבל
    http://forum.lametayel.co.il/forum_msg/goto-3041127

    מה שכן, נראה ש-Rule 34 לא עובד למספרי בתים.

    • תודה ר.
      שים לב שלא אמרתי שמספרי הבתים מסונכרנים בין הצדדים – ביותר מדי רחובות (קצרים וארוכים כאחד) יש הפרשים די נכבדים מצד לצד.
      לגבי שכונות הכרמל – גרתי 15 שנים בכרמל ולא זכור לי, אשמח לשמוע באילו רחובות מדובר (מה גם שהכרמל היה די שומם בשנות ה-40)

  3. לצערי מספור בתים בסן פרנסיסקו עובד בצורה אחרת לגמרי ולא נהירה בעליל.
    שלא נדבר על מקומות שבהם סופרים בניינים בעשרות ולא במספרים בודדים, או מקומות שלא ברור לי למה שמספר הבית הכי נמוך יהיה 600.

    • כמה שאני הצלחתי להבין, בארה"ב בלוק שלם תמיד יהיה כפולה של 100, והמספור יחצה את כל העיר (ולפעמים מחוז), כלומר מעין מערכת קואורדינטות מוזרה.

      • ובאיזושהי נקודה לא ברורה* מספרי הבתים מתחלפים משלילי לחיובי. אהה, כלומר מ-East ל-West או מ-South ל-North.

        *לפעמים זה בהצטלבות עם Broadway. אבל יש רחובות שלא נחתכים עם ברודווי**.

        **בניגוד לאלנבי או דיזנגוף.

      • זה דווקא מאוד נוח במקרים מסויימים.
        אם אתה נוסע ברכב, צריך להגיע לבית מספר 3140 ואתה מזהה שאתה על יד בית 1820, אתה צריך לספור להוסיף 100 בכל צומת עד שאתה מגיע ל31xx ורק אז להתחיל להסתכל על מספרי הבתים.

        יש מקומות שבהם הרחובות ממוספרים גם כן ואז לפעמים זה מסודר ככה שמספרי בתים שמתחילים ב-24 יהיו בין השדרה ה24 לשדרה ה25. מאוד נוח כשמתרגלים.

        • יחי ההבדל בין מספור אצל אומה של הולכי רגל למספור אצל אומה של נהגים🙂

  4. […] בית מספר ארבעים ואחד נמצא ליד בית מספר ארבעים ושלוש (לפניו או אחריו?). עברית שפה […]

  5. מצטער לקלקל עם דוגמא נגדית (נוספת),
    ברחוב שאני גר (מזא"ה תל אביב) זה אכן עובד,
    אבל ברחוב שאני עובד (אבא אבן הרצליה (זה הפוך (אפשר לראות בכל אתר מפות עם חיפוש לפי כתובת)

  6. בירושלים זה עובד לפעמים, מן הסתם לעתים קרובות, אבל לא תמיד.
    באופן כללי יש מגוון שיטות (קראתי על זה בספר נחמד פעם, אבל לא זכור לי שמו). בבריטניה באות לביטוי כמה שיטות, כנ"ל במזרח אירופה, ואפילו בצרפת (לסיכום כל הנ"ל עיין ערך ויקי
    http://en.wikipedia.org/wiki/House_numbering).

    בצרפת השיטה אכן מוגדרת כשיטה נפוליאונית אבל למעשה הייתה בשימוש עוד קודם. המספור הנהוג בפריז כיום אינו כפוף לשום חוק, אבל אכן נובע היסטורית מצו של נפוליון (כנראה כדי להסדיר ולשנות את המספור מתקופת המהפכה).
    http://www.napoleon-empire.net/chronologie/chronologie-1805.php

    4 février 1805 – Un décret signé de Napoleon 1er établit la numérotation des maisons par rue ; les numéros pairs sont à droite et les impairs à gauche par rapport au cours de la Seine..

  7. […] נתחיל מההתחלה, כפי שהיא עבורי: לפני מספר שנים ציין מישהו בפניי שבמודעות של שעוני מחוגים, או בשעונים שמוצבים בחנות ואינם זזים, כמעט תמיד השעה תהיה 10:10 (לא לבלבל עם 11:11). מאז הייתי ער לעניין, ואכן התפלגות השעות על שעונים במודעות הראתה על הטיה בלתי ניתנת להכחשה לטובת השעה 10:10. ההסבר שקיבלתי מאותו מישהו היה שמתקיים כאן אפקט פסיכולוגי – מחוגים בזווית של כ-120 מעלות שמרכזם בשעה 12 מזכירים לאנשים פה מחייך, ומקשרים את המותג עם קונוטציות חיוביות של שמחה. מאז אני נוהג לקרוא לשעה הזו "שעה שמחה". את מי ששומע את זה ושואל על מה ולמה אני מצרף בחדווה למעגל שותפי הסוד, ומציע שיווכח בעצמו במודעות/חנויות הבאות שהוא נתקל בהן. משהו כמו חוק נפוליאון. […]


כתיבת תגובה

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.

