ויקי פיפיות

28 פברואר, 2010 בשעה 11:01 | פורסם ביצירתי, עולם דיגיטלי | 17 תגובות

להלן תרומתי הצנועה למערכת החינוך, בימים טרופים אלו של רפורמות ותוכניות לימוד חדשות ובחירות בעת'יסטיות ויאיר לפיד:

הבעיה: תלמידים רבים מעתיקים את עבודות הבית שלהם מויקיפדיה באמצעות הפעולה המתוחכמת הידועה כ"קופי פייסט". לרוב זה נעשה ביום שלפני ההגשה, אם משיקולי לחץ ואם כיוון שמראש הם ידעו שזה מה שהם הולכים לעשות ולכן לא חשו צורך לעבוד לפני אותו יום. הזזת פסקאות ופעולות מצא-החלף מקשות על המורה להוכיח שאכן מדובר בהעתקה.

רמז לפתרון: ויקיפדיה הינה אנציקלופדיה חופשית בה לכל אדם מותר לערוך כל ערך, ועריכות שגויות מתוקנות (אם בכלל) כעבור שעות (אנגלית) או אף ימים (עברית). בדוּק.

השראה: במפות עירוניות רבות מושתלות שגיאות קטנות מכוונות (למשל שביל הולכי רגל שמסומן ככביש) המיועדות להגנה על זכויות יוצרים מפני העתקת המפה.

פתרון: ייכנס המורה לויקיפדיה ביום-יומיים שלפני מועד ההגשה, וישתול שגיאות כתיב מינוריות, או כתיב לא סטנדרטי עקבי, או משפט משונה מבחינה תחבירית, בערך או שניים הרלוונטיים לעבודה. רצוי לתעד אותן או לשמור את כתובת הגרסה המשונה (ויקיפדיה מארכבת את כל הגרסאות של כל ערך). כך בהשקעה של רבע שעה יחסוך לעצמו פעולת בילוש ארוכה לגבי עשרות עבודות – המעתיקים יחזרו על השגיאות/על הניסוח המיוחד,  ואחרי כמה התפסויות יסורו מדרכם הרעה.

צריך קצת לחשוב על שינויים שאינם טריוויאליים, שלא יתגלו ע"י התלמידים הקצת-משקיענים (או בודק האיות של וורד) ויתוקנו. אשמח לשמוע רעיונות.

17 תגובות »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. אתה נותן יותר מדי קרדיט למורה הממוצע.
    לערוך? ויקי?

    לגבי שתילת שגיאות כתיב – המורים עצמם לא ידעו לזהות שגיאת כתיב כשהם יראות כזאת.

    מעבר לכך – אם התלמיד העתיק את כל העבודה מילה במילה מהויקי, אפילו בלי לשנות מילים, ויכול להגן על העבודה שלו ולהסביר למה הוא בחר לכתוב מה שכתב, אני לא רואה בעייה עם העתקה מהויקי, אפילו בלי לשנות מילה. צריך רק יכולת להגן על מה שכתב.

    למה אתה רואה בעייה עם העתקה מויקי? וכי בזמני לא העתקנו מאנציקלופדיות הנייר למיניהן?

    • הנקודות הראשונות שהעלית נתונות לפרשנות ולשיפוט אישי. אחרי הכל, זו רק הצעה.
      לגבי אנציקלופדיות הנייר, עם כל הכבוד הן לא מקיפות ולא מתעדכנות. בויקיפדיה יש הכל על הכל, לרבות ערך על מחמוד אל-מבחוח. בזמננו מורה בהחלט היה יכול לגרום לך לנבור בעיתונים ולהצליב מקורות.
      וגם לזהות העתקות יותר קל כשיש מאגר אנציקלופדיות נייר קטן יחסית ונייח, או במיוחד אם את בת כיתתי שהעתיקה גם את ה-(ע"ע)-ים.

      • אנציקלופדיות הנייר היו מספיק מקיפות בשביל עבודות על "התמר" או "מבצע חירם".

        מה ההבדל אם אני מעתיק מהספר של קרשו על היטלר (שגם ככה חלקים שלמים ממנו מצאו את דרכם לויקיפדיה) או מהערך על היטלר בויקי?

        טוב, השאלה שבאמת מעניינת אותי היא באילו תוספים אתה משתמש לתגובות? הצ'קבוקס של "שלחו לי עדכונים" ו-"הודיעו לי על רשומות חדשות".

        וכן התוסף של הרשומות המשורשרות. איזהו?

        תודה וחגשמח!

        • אחחחח מבצע חירם. היו ימים.
          באגף העריכה, תחת "תגובות", יש צ'קבוקס של הודע על תגובות חדשות.
          זה העדכון היחיד בכל העולם שלי שמגיע למייל, את כל שאר ההרשמות אני עושה ברסס.
          זה גם הרישום היחיד שיש לי על תגובות. כל השאר לפוסטים.
          חג שמח בהחלט.

    • אני מסכימה עם הטיעון הראשון. הייתה לי מורה, זקנה למדי, שהדפיסה לנו פעם מבחן בפונט מרים 10. אני בספק אם היא יודעת איפה האינטרנט הזה ומי כותב אותו. קל וחומר לערוך ערך בוויקיפדיה.

  2. הבעיה בפתרון שלך הוא חוסר הסקאלביליות: עריכה קטנה כפול 30 אלף כיתות ח' שווה

    בנימון משה תיאודור הרצל (בגרמנית: Theodar Herzl, בהונגרית: Herzl Tividar; י' באייר ה'תר"ך 2 במאי 1760 – כ' בתמוז ה'תרס"ד 3 ביולי 1904). היה כתב ספורט, שופט, משורר, מאלף נמרים ופוליטיקאי יהודי, יליד דברצן, אז בירת המשנה של הונגרו-אוסטריה. זכה בעם ישראל לכינוי "חוצה המדינה", הוגה רעיון הציונות הלאומית ומייסד הציונות כתנועה לאומית חברתית.

    • D=
      גלגלתני מצחוק.

    • ע נ ק !!!

    • ענק XDD

  3. אתה מעניק פחות מדי קרדיט לעורכי ויקיפדיה, שגיאות מכוונות מתוקנות בדרך כלל על המקום.

  4. על מנת לקיים "לפני עיוור לא תיתן מכשול", אציין שבהעתקת ערך מוויקיפדיה והגשתו כשיעורי בית יש בעיה מסוימת של הפרת זכויות יוצרים, אבל בהשחתה של ערך בוויקיפדיה יש בעיה ממש גדולה – זו עבירה פלילית לפי חוק המחשבים. אני מקווה שמורה שקורא את ההצעה שבתחילת פוסט זה יבין שמדובר בהצעה הומוריסטית, ולא ינסה אותה בבית.

    • השחתה? עבירה פלילית?!? וואלה? איך מגדירים השחתה פה? הרי זה מיזם חופשי, והעורכים הם מתנדבים שלמיטב הבנתי אינם בעלי הידע או הזכויות. ומה אם סתם משנים ניסוח של משפט? או משחקים עם הכתיב המלא?
      בקיצור, קטע… יש משפטן בקהל?

      *** למען הסר ספק, הכותב מעולם לא התכוון להדיח לדבר עבירה. ***

      • "וישתול שגיאות כתיב מינוריות" – זו הדחה להשחתה, לא השחתה חמורה שתחייב את מתן העונש המרבי הקבוע בחוק, אך בוודאי השחתה המהווה עבירה פלילית (ואין צורך במשפטן כדי לדעת זאת).

        • מה שבטוח אין כאן בעית זכויות יוצרים, היות ותוכן הויקיפדיה מפורסם תחת רישיון ה-Creative Commons שטוב בדיוק למטרה זו.

  5. לדעתי אחלה רעיון!

    למרות שהבעיתיות של שינוי קטן*30 אלף כיתות ח היא אכן בעיתית..

    מה עם כוון קצת יותר גיקי בדמות תכנה קטנה ופשוטה שגם מורה ממוצע יוכל להפעיל, לחישוב hash (גיבוב ?!) על המשפטי הטקסט, תוך השווה אוטומטית לעבודות התלמידים. כך ניתן יהיה לזהות "אחוזי העתקה" במהירות וביעילות גם ללא השחתה (או לכל הפחות שינוי שלא למטרת השבחה).

    דעתכם?

  6. אתה מתכוון לזה שאני ממש אצטרך ללכת ולמצוא את הספריה בבית הספר שלי? ולשבת שם? אין בך טיפת אנושיות?


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.

%d בלוגרים אהבו את זה: